torsdag 26 april 2012

Elva

Trots mina tidigaste inlägg som liksom målade mörkblått över alla listor och bloggar som inte fylls av annat än dessa nummer på nummer blev jag nu utmanad i en elva-frågors-sak. Man ska svara på elva frågor påhittade av förra skribenten och sedan skriva ned elva nya, till elva nya. Och jag är ju tävlingsmänniska in i ryggraden, så fort det kallas utmaning är jag på. Dessutom är det ju en liten komplimang att vara en av de elva, så, tack Mikaela, och här kommer den.

1: Favoritband/artist?
Åh. Alltid svårt, alltid. Det beror ju förstås helt på humöret, på tiden på dygnet och på allt det där andra, ni vet. Men eftersom det regnar och jag behöver vårkänsla och stabilitet avstår jag från gråtlåtspellistan även om den är fantastisk på sitt sätt. The Cure (hej Hultsfred!) / Florence + The Machine / Ratatat får bli mina slutgiltiga svar. (+ En eloge till Kent som nyss släppt nytt, som ni vet, och som lyckats utveckla men samtidigt behålla konceptet och soundet Kent, det är himla bra.) Förlåt fusket.

2: Om du bara fick lyssna på en låt för resten av ditt liv, vilken?
Just nu, lite velande lite tvekande: The Times They Are A-Changin' av Bob Dylan. En sådan låt som man kan ha som ringsignal i tre månader och fortfarande lyssna på på spotify för den hamnar i alla sorters spellistor, i alla sammanhang. Och finns med i en av de tusen favoritfilmerna, Watchmen.

3: Om du bara fick äta en maträtt i resten av ditt liv, vilken?
Falafel. Solklart. Helst den som jag och min mor köade till senaste gången vi besökte Paris. Gick och tänkte att "sista kvällen ska vi äta något fint" och promenerade i Marais i kvällssolen och var hungriga, lyckliga. Vi ser att här finns falafelkök i alla gathörn och känner dofter som bara spräcker hjärtat, men underligt nog står alla människor i området och väntar, köar vid en och samma lucka. Fastän det fanns hål-i-väggen mittemot och tvärs över. Vi ställer oss där väldigt spontant och väntar på vår tur, vår tur att äta tidernas godaste falafel.

4: Favoritskådespelare?
Jag tror att jag måste tänja på reglerna igen och dela upp i skådespelare/röst. Bästa rösten är given: Philip Seymour Hoffman, och bästa skådespelaren.. Michael Ceras och Natalie Portmans kärleksbarn.

5: Favoritdryck?
Kaffe. Den var lätt. Kaffe är alltid rätt, alltid lätt. På caféer, i den röda fåtöljen i vardagsrummet, i Slottet, tillsammans med frukostflingor eller bröd, tillsammans med kakor eller bara ensamt. Ibland som följd av te, ibland som tröstdryck, ibland världens bästa pluggkompis.

6: Favoritförfattare?
Jonathan Safran Foer & Nicole Krauss (de är ett par, med familj och Brooklynboende, grannar med Siri Hustvedt och Paul Auster. Hur fint är inte det? Vilket liv. Tänker att de nog bakar äppelpajer till varandra och skapar idéer tillsammans.) De skriver så himla bra och intressant. Högt upp och otroligt nära är fantastisk förstås och även många andra, och hur kreativ får man vara när man tar en berättelse, skär bort ord som lämnar hålrum i sidorna och på det sättet skapar en helt ny historia - så som Safran Foer gjort i Tree Of Codes. Sommar- som kvällsläsning. Ja, tack.

7: Den senaste boken du läste?
Den senaste bok jag läste var "Stäppvargen" av Herman Hesse, om man inte räknar med de böcker vi läser stup i kvarten i skolan och som tyvärr ofta tvingas överlappa nöjesläsningen.

8: Den senaste biofilmen du såg?
Den senaste biofilmen var Carnage av Roman Polanski! Den var väldigt underhållande och fin och smart. Hela filmen utspelar sig i ett rum mellan fyra människor, begåvade skådespelare och mitt emellan neurotiska sammanbrott och uppkastad smulpaj hittade vi skratt och kloka poänger. Rekommenderas verkligen, solig som regnig kväll, om man gillas klipskt och snabbt och komedi som inte känns så väldigt typiskt amerikansk.

9: Den senaste konserten du var på?
Maskinen! På Umeå Open. De spelade och fick avsluta lördagkvällen och därmed även hela festivalen. Jag dansade med en av mina allra finaste i publikhavet tills sen timme och hade så himla ont i fötterna på väg hem men det spelade ingen roll.

10: Vilket är värst - diska eller dammsuga?
Att dammsuga. Man blir ju så himla svettig och varm i hela kroppen, temperatur är lättare att styra med vattenspakar och dessutom kan man få glas att bli helt skinande kristallperfekta, och det bildas skum. Enkelt val.

11: Favoritklädesplagg?
Strumpbyxor utan hål / svarta jeans. Väldigt svårt val mellan de två. De båda ska sitta perfekt runt benen och om man kan svänga runt som djur gör eller bara promenera relativt elegant kommer ju självkänslan med på köpet. Jag har så svårt att välja kläder på morgonen och valet bland allt som ligger på golvet (även kallat Garderoben) görs inte enklare av att jag inte tycker om att klädshoppa. Jaja.


Så, då var det min tur. Elva frågor till elva personer. 1: Vilket är ditt bästa sommarminne? 2: Vad skulle du döpa ditt barn till? 3: Var och hur i världen skulle du helst vilja bo? 3: Vad ser du dig själv göra om fyra år? 4: Favorittidning? 5: Hur ser din morgonrutin ut? 6: Den bästa låten, såhär i april? 7: Ensam eller tillsammans? 8: Vilken är din favoritbarnbok, och varför? 9: Skulle du helst a) göra ett seriöst försök att vinna Big Brother, b) dansa Napoleon Dynamite-dansenTomorrowlands största scen eller c) gå om högstadiet? 10: Vilket är ditt största/bästa alter ego? Låt oss lära känna denna/e. 11: Vill du bli min brevvän?Jag utmanar några av de mest inspirerande bloggarna jag läser för tillfället: Sara, Raquel, Isabelle, Elin (du vet att du innerst inne älskar listor, speciellt dilemman, typ som sommardilemman och sånt), Moa, Robin, Agnieszka, Lovisa, Amanda, Elin och Agnes.

12 kommentarer:

  1. sv:
    det skulle inte ha förvånat mig alls, hemskt mysig festival.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. mitt i vintern, dessutom. då man är som mest inne i abstinensen.

      Radera
  2. åh vad fint det här var. tänkte mest berätta att jag sett din kommentar och antar utmaningen! jag ska läsa alla dina svar och tänka ut noggranna svar till dina frågor. puss på dig fina människa. känner mig så himla hedrad ska du veta. det gjorde mig otroligt glad. kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, roligt roligt! kram från norr.

      Radera
  3. Åh men åh! så fint. antar utmaningen och ska svara så fort jag kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fantastiskt!
      förresten såg jag igår när jag klickade mig fram till din blogg att vi båda använt Tove Jansson i våra texter. vilket sammanträffande! så roligt när sådant händer, tycker jag. samtidigttankar kanske?

      Radera
  4. Amen så himla roligt! Tack söta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att du tycker roligt! jag tyckte också roligt faktiskt, även om det inte är så typiskt.

      Radera